11.02.2018.

Obilježavanje Dana 112

Ove godine, kao i proteklih 10-tak godina u Republici Hrvatskoj se 11. veljače obilježava kao Dan jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 - Dan 112.

U državama Europske unije broj 112 za pozivanje hitnih službi koristi se temeljem Odluke o uvođenju jedinstvenog europskog broja za sve hitne službe, broja 112, koju je Vijeće Europskih zajednica donijelo još 29. srpnja 1991.

Korištenje broja 112 uvedeno je u Hrvatskoj ustrojem državne upravne organizacije - Državne uprave za zaštitu i spašavanje 2005. godine čija je ustrojstvena jedinica i Državni informacijski i komunikacijski sustav zaštite i spašavanja s obavezama organiziranja stručnog i tehničkog funkcioniranja broja 112.

Od 11.veljače 2005.godine broj 112 uveden je u operativnu funkciju u Republici Hrvatskoj, čime se Hrvatska pridružila jedinstvenom europskom projektu omogućavanja dojavljivanja nesreća i potreba za djelovanjem hitnih službi na jedinstveni broj 112.

Županijski centar 112 Zagreb nadležan je za operativnu funkcionalnost broja 112 za područje Grada Zagreba i Zagrebačke županije.

U okviru tih nadležnosti i odgovornosti ŽC 112 zaprimio je tijekom 2017. godine ukupno 492.504 poziva raznih kategorija koji su proslijeđeni hitnim službama, drugim odgovornim subjektima, institucijama i tijelima i koji su u konačnici rezultirali spašavanjem života, sprječavanjem ih smanjenjem nastanka materijalnih i financijskih šteta i drugih posljedica. U ovom velikom broju poziva namjenskih je bilo 316.084, nenamjenskih 175.737, dok je zlonamjernih bilo samo 683.

U proteklom periodu Sustav 112 u Republici Hrvatskoj ispunio je svoju osnovnu namjenu i prepoznat je kao sustav na koji se građani i turisti mogu osloniti u svakoj hitno j situaciji.

Posebno ohrabruje činjenica kako raste broj hitnih poziva na stranim jezicima, što znači kako su hrvatski Sustav 112 prepoznali i inozemni turisti, a čime se Republika Hrvatska afirmira kao poželjno i sigurno turističko odredište.

Izgradnja sustava u cjelini usmjerena je na implementaciju suvremenih tehničko-tehnoloških rješenja 112 te jačanje koordiniranja ostalih hitnih brojeva policije, vatrogastva i hitne medicinske pomoći.

U tom je kontekstu napravljen značajan iskorak u Županijskom centu 112 Zagreb integriranjem županijskog Vatrogasnog operativnog centra za područje Zagrebačke županije i njihovog zajedničkog rada u istim radnim prostorima.

Europski parlament je 28. travnja 2015. godine glasovao za regulaciju eCall-a, koji zahtijeva da svi novi automobili budu opremljeni tehnologijom eCall od travnja 2018. eCall će do tog razdoblja bez problema funkcionirati širom Europe. U slučaju ozbiljne nesreće, eCall automatski bira 112 - europski hitni broj.

Kako bi i Hrvatska mogla zadovoljiti zahtjevima eCall-a, ŽC112 Zagreb je u 2017. godini implementirao eCall aplikaciju i izvršio testiranje i obuku djelatnika Centra kako bi spreman dočekao početak rada eCall sustava.

Na kraju, želimo naglasiti značajke i prednosti broja i Sustava 112, kako za građane i turiste tako i za sve hitne službe:

  • Broj 112 građanima i turistima dostupan je 24 sata dnevno a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.
  • Pozivatelj ne mora poznavati telefonske brojeve hitnih službi te njihove teritorijalne i strukovne nadležnosti, što je posebno značajno za turiste ili pozivatelje u stresnim okolnostima.
  • Pozivom na broj 112 može se dobiti pomoć bilo koje hitne službe: policije, vatrogasaca, hitne medicinske pomoći, gorske službe spašavanja, službe traganja i spašavanja na moru, inspekcijske ili komunalne službe te udruga građana koje su svojim aktivnostima i sposobnostima vezane za sustav civilne zaštite, kao što su lovci ili ronioci.
  • Sustav 112 omogućava lociranje pozivatelja na broj 112 te prijem hitnog poziva na stranim jezicima,.
  • Pozivom na broj 112 štedi se vrijeme jer jedan poziv praktički paralelno alarmira nekoliko službi, odnosno operater nakon dojave hitnog slučaja alarmira i komunikacijski koordinira sve hitne službe potrebne u konkretnoj situaciji.
  • Hitne službe u svome operativnom radu nisu ometane zlonamjernim, nenamjenskim ili višestrukim opetovanim pozivima o istom hitnom slučaju jer im operater centra 112 takve pozive ne prespaja.